Badania psychograficzne
Procedura badań psychograficznych odwołuje się do teorii psychologicznych dotyczących osobowości i motywacji. Wykorzystując specjalnie w tym celu zaprojektowane narzędzia kwestionariuszowe, badacze poszukują informacji na temat wzorów zachowań konsumentów, ich stylów poznawczych, osobowości, postaw. Przy użyciu uzyskanych danych opisuje się respondentów na wybranych wskaźnikach i skalach, dzięki czemu można ich później pogrupować w odpowiednie kategorie i na ich podstawie opisać strukturę badanej grupy.
Przykładowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w badaniach psychograficznych są:
- Attitudes and Activities (AA),
- Activities, Interests and Opinions (AIO),
- Values and Standards (VALS).
Wyniki badań psychograficznych wykorzystywane są przede wszystkim w analizach segmentacyjnych. Na ich podstawie można wyróżnić grupy klientów lub profilować segmenty wyróżnione w oparciu o dane demograficzne i geograficzne. Wykorzystanie informacji o wyznawanych wartościach, stylach konsumpcji i cechach charakteru klientów usprawnia komunikację marketingową organizacji oraz pomaga w projektowaniu skutecznej strategii marketingowej.
Badacz korzystający z platformy ResearchOnline w prosty sposób może przeprowadzić badanie psychograficzne wykorzystując przygotowane przez nas gotowe wzory ankiet.
Kliknij tutaj, aby zapoznać się z ofertą ResearchOnline.